۱۳۹۵ شهریور ۱۷, چهارشنبه

از آن آیت الله تا این آیت الله!


بمناسبت ۱۹ شهریور ـ سالگرد درگذشت آیت الله طالقانی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آیت الله طالقانی:
چقدر ما سعی کردیم و کوشیدیم با مذاکره با مهربانی و دور هم نشستن مسائل را حل کنیم. چه با این جوجه کمونیست های داخل خودمان (چریک های فدائی و حزب توده) چه با آنها (مجاهدین خلق) یک مشت جوان احساساتی ۳۰ ساله. خیال می کنند قیم همه مردم هستند. قیم همه زنان ما هستند. زنان ما احتیاج به قیم ندارند. می گویند زنان حق شان پایمال شده. مگر خودشان نمی توانند حرف بزنند؟ می گویند کارگرها حق شان پایمال شده. به تو چه که دستت پینه نزده؟ نشستی فقط شعار می دهی. جوان های مسلمان ما هستند که در این آفتاب و با این زبان روزه در میان مزارع کار می کنند. آنجا نشستی فقط شعار می دهی؟ این شد مسئله؟ من خودم را برای دفاع از اینها داشتم فدا می کردم. حتی در مقابل بعضی از تنگ نظرها، اندک بین ها، ما را متهم کردند. حتی خود رهبر به من فرمود در مورد اینها چرا مسامحه می کنی؟ می گفتم شاید به نصیحت و موعظه و تغییر شرایط و اوضاع به عامه مردم جذب شوند. و دیگر حوصله همه را سر آورده اند.
(خطبه های نماز عید فطر ـ دوم شهریور ۵۸)


امام خمینی:
از آنجا كه روشن شده است كه شما (آیت الله منتظری) اين كشور و انقلاب اسلامى عزيز مردم مسلمان ايران را پس از من به دست ليبرالها و از كانال آنها به منافقين می ‏سپاريد، صلاحيت و مشروعيت رهبرى آينده نظام را از دست داده‏ ايد. شما در اكثر نامه‏ ها و صحبت ها و موضعگيري هاي تان نشان داديد كه معتقديد ليبرالها و منافقين بايد بر كشور حكومت كنند. به قدرى مطالبى كه می گفتيد دیکته شده منافقين بود كه من فايده‏ اى براى جواب به آنها نمی ‏ديدم. مثلًا در همين دفاعيه شما از منافقين تعداد بسيار معدودى كه در جنگ مسلحانه عليه اسلام و انقلاب محكوم به اعدام شده بودند را منافقين از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می ‏بينيد كه چه خدمت ارزنده‏ اى به استكبار كرده‏ ايد.
(نامه خلع آیت الله منتظری از جانشینی رهبری ـ ششم فروردین ۶۸)


۱ نظر:

ناشناس گفت...

اينكه نقل كرده ايد: به قدرى مطالبى كه می گفتيد دیکته شده منافقين بود كه من فايده‏ اى براى جواب به آنها نمی ‏ديدم. مثلًا در همين دفاعيه شما از منافقين تعداد بسيار معدودى كه در جنگ مسلحانه عليه اسلام و انقلاب محكوم به اعدام شده بودند را منافقين از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می ‏بينيد كه چه خدمت ارزنده‏ اى به استكبار كرده‏ ايد، اولا كه سه اشكال دارد. ١- جنگ مسلحانه را عده ديگري كردند و عده ديگري اعدام شدند. اينك داد گاه بلخ بوده است. ٢- تعداد هم كه چند هزار نفر بوده است. پس اطلاعات مرحوم منتظري غلط نبوده و اتفاقا به امام اطلاع غاط داده بودند. ٣- رهبر وظيفه داشت جواب بدهد نه اينكه چون ديكته شده منافقين است جواب لازم ندارد. از يك رهبر ديني بعيد است وقتي قران پر است از پاسخ به مشركين و منافقين. اين مساله سياه و سفيد نيست و نه امام خميني و نه اقاي منتظري معصوم نبودند و سعي نكنيد معصوم نشانشان دهيد.